Tell me thy name! Unamuno, Life 8.22
Unamuno
conceives God as the mystery of all life, a mystery that each of us
must query individually, brooking no general or common answer to a
question that is necessarily particular, and intimate. The historical
names of God for him are veils, each hiding more than it can ever
reveal, pointing the individual toward his own fight with the angel
of the Lord, his own wrestling match that ends with the command of
Jacob: Tell me thy name!
¿Definir
a Dios? Sí, ese es nuestro anhelo; ese era el anhelo del hombre
Jacob, cuando luchando la noche toda, hasta el rayar del alba, con
aquella fuerza divina, decía: ¡Dime, te lo ruego, tu nombre! (Gén.,
XXXII, 29). Y oid lo que aquel gran predicador cristiano, Federico
Guillermo Robertson, predicaba en la capilla de la Trinidad, de
Brighton, el 10 de Junio de 1849, diciendo: «Y esta es nuestra lucha
—la
lucha—.
Que baje un hombre
veraz a las profundidades de su propio ser y nos responda: ¿cuál es
el grito que le llega de la parte más real de su naturaleza? ¿Es
pidiendo el pan de cada día? Jacob pidió en su primera
comunión con
Dios esto; pidió seguridad, conservación. ¿Es acaso el que se nos
perdonen nuestros pecados? Jacob tenía un pecado por perdonar; mas
en este, el más solemne momento de su existencia, no pronunció una
sílaba respecto a él. ¿O es acaso esto: «santificado sea tu
nombre?» No hermanos míos. De nuestra frágil, aunque humilde
humanidad, la petición que surja en las horas más terrenales de
nuestra religión puede ser esta de: ¡Salva mi alma!; pero en los
momentos menos terrenales es esta otra: ¡Dime tu nombre!
«Nos
movemos por un mundo de misterio, y la más profunda cuestión es la
de cuál es el ser que nos está cerca siempre, a las veces sentido,
jamás visto —que es lo que nos ha obsesionado desde la niñez con
un sueño de algo soberanamente hermoso y que jamás se nos aclara—,
que es lo que a las veces pasa por el alma como una desolación, como
el soplo de las alas del Ángel de la Muerte, dejándonos aterrados y
silenciosos en nuestra soledad —lo que nos ha tocado en lo más
vivo, y la carne se ha estremecido de agonía, y nuestros afectos
mortales se han contraído de dolor—, que es lo que nos viene en
aspiraciones de nobleza y concepciones de sobrehumana excelencia.
¿Hemos de llamarle Ello o Él? (It
or He?) ¿Qué es Ello? ¿Quién es Él? Estos
presentimientos de inmortalidad y de Dios, ¿qué son? ¿Son meras
ansias de mi propio corazón no tomadas por algo vivo fuera de mí?
¿Son el sonido de mis propios anhelos que resuenan por el vasto
vacío de la nada? ¿O he de llamarlas Dios, Padre, Espíritu, Amor?
¿Un ser vivo dentro o fuera de mí? Dime tu nombre, tú ¡terrible
misterio del amor! Tal es la lucha de toda mi vida seria.»
Así
Robertson. A lo que he de hacer notar que: ¡dime tu nombre!, no es
en el fondo otra cosa que: ¡salva mi alma! Le pedimos su nombre para
que salve nuestra alma, para que salve el alma humana, para que salve
la finalidad humana del Universo. Y si nos dicen que se llama Él,
que es o ens realissimum o Ser
Supremo o cualquier otro nombre metafísico, no nos conformamos, pues
sabemos que todo nombre metafísico es equis, y seguimos pidiéndole
su nombre. Y sólo hay un nombre que satisfaga a nuestro anhelo, y
este nombre es Salvador, Jesús. Dios es el amor que salva:
For
the loving worm within its clod,
Were
diviner than a loveless God
Amid
his worlds, I will dare to say.
«Me
atreveré a decir que el gusano que ama en su terrón sería más
divino que un dios sin amor entre sus mundos», dice Roberto Browning
(Christmas-Eve
and Easter-Day).
Lo divino es el amor, la voluntad personalizadora y eternizadora, la
que siente hambre de eternidad y de infinitud.
Define
God? Yes. This is our desire, the desire of the man Jacob, when he
wrestled all night, until the first light of dawn, struggling with
that divine force, crying, “Tell me, I pray thee, thy name!”
(Genesis 32.39). Hear what that great Christian preacher, Frederick
William Robertson, uttered in the chapel of the Trinity in Brighton,
on the 10th of June in 1849: “This is our fight, the
only fight. A real man must descend into the depths of his own being
and tell us: What is the shout that reaches him from the realest part
of his own nature? Is he asking for his daily bread? In his first
communion with God, Jacob asked for this. He wanted security,
protection, preservation. Did he want forgiveness? Jacob had a sin
that needed forgiving, but in this most solemn moment of his
existence, he did not utter a single syllable about it. Did he want
to praise the Lord—'blessed be thy name'? No, brethren. In the
fragile, humble state of our humanity, the prayer that rises in our
most earthly moments can be a plea for salvation: 'Save my soul!' But
in our least earthly moments, this plea is different: 'Tell me thy
name!'
“We
move through a world of mystery, and the most profound question we
face concerns the identity of that being who is near to us always,
sometimes felt but never seen. In childhood this being appears as a
dream of surpassing beauty, a vision that obsesses us without ever
coming clear. Sometimes, it passes over the soul as a desolation, a
blast from the wings of death's angel that leaves us terrified and
silent and alone. Then it has touched the most lively part of us, and
our flesh quivered in agony; our mortal passions recoiled in pain. It
also arrives in our aspiration to nobility, our understanding of
excellence that ascends above humanity. Should we call this being It,
or Him? What is it? Who is he? These presentiments,
premonitions of immortality and God, what are they? Are they merely
the anxieties of my own heart, arising from no life but my own? Are
they the sound of my own desires echoing alone in the vast emptiness
of nothing? Or should I call them God, Father, Spirit, Love? A being
alive inside or outside myself? Tell me thy name, thou terrible
mystery of love! This is the fight of all my life, when I am being
serious.”
So
says Robertson (†). I must pause to note that Tell me thy name!
is not really different from Save my soul! We ask for his
name so that he may save our souls—so that he may save the human
soul in everyone, and the human purpose of the universe. And if they
tell us that he is called El (‡), which is then either the
most real being or the Supreme Being or any other metaphysical
title they care to invent, we do not agree. For we know that every
metaphysical name is X, and so we persist in asking him for his true
name. There is only one name to satisfy our desire, that name is
Savior, Christ Jesus. God is the love that saves:
For
the loving worm within its clod,
Were
diviner than a loveless God
Amid
his worlds, I will dare to say.
Robert
Browning, Christmas-Eve and Easter-Day.
Divinity
is love: the will that renders things personal and eternal, that
hungers for eternity and infinity.
---
(†)
Sermons Preached at Brighton, § III, ed.
Dutton, pub. New York, 1882. I cannot find the Taubnitz edition that
Unamuno cites in his own note here.
(‡)
Unamuno offers
a pun, conflating the Hebrew for god (אל,
el) with
the masculine personal
pronoun in
Spanish (él), echoing
Robertson's inquiry about God's gender (it or him?).