Infinite angels, twixt God & Man. Unamuno, Life 8.17
Unamuno
continues explaining his take on the Trinity. It is a personal
society, he thinks, because that is how humans relate (i) with our
own selves, on the most intimate terms; (ii) with others, whom we
know as persons like ourselves; and (iii) with the universe, which we
imagine as something like ourselves, but infinitely larger (beyond
any hope of our being able to grasp or control).
Y
es que sentimos a Dios, más bien que como una conciencia
sobrehumana, como la conciencia misma del linaje humano todo, pasado,
presente y futuro, como la conciencia colectiva de todo el linaje, y
aun más, como la conciencia total e infinita que abarca y sostiene
las conciencias todas, infra-humanas, humanas y acaso sobre-humanas.
La divinidad que hay en todo, desde la más baja, es decir, desde la
menos consciente forma viva hasta la más alta, pasando por nuestra
conciencia humana, la sentimos personalizada, consciente de sí
misma, en Dios. Y a esa gradación de conciencias, sintiendo el salto
de la nuestra humana a la plenamente divina, a la universal, responde
la creencia en los ángeles, con sus diversas jerarquías, como
intermedios entre nuestra conciencia humana y la de Dios. Gradaciones
que una fe coherente consigo misma ha de creer infinitas, pues sólo
por infinito número de grados puede pasarse de lo finito a lo
infinito.
El
racionalismo deísta concibe a Dios como Razón del Universo, pero su
lógica le lleva a concebirlo como una razón impersonal, es decir,
como una idea, mientras el vitalismo deísta siente e imagina a Dios
como Conciencia, y, por lo tanto, como persona o más bien como
sociedad de personas. La conciencia de cada uno de nosotros, en
efecto, es una sociedad de personas; en mí viven varios yos, y hasta
los yos de aquellos con quienes vivo.
Rather
than perceive God as a superhuman consciousness, we actually feel or
sense him as all the conscious awareness of the entire human
lineage—past, present, & future. More even than this, we feel
him to be the whole and infinite consciousness that embraces and
sustains every particular awareness, including those above &
below human consciousness, too. The divinity that exists in all
things, from the smallest—the least conscious living form, I
mean—to the greatest, extant somewhere beyond our ken, which is
merely human: this divinity we feel in the shape of a person
self-aware, our God. Our sense of the vast gulf between our own
consciousness and God's—between human awareness and divine, which
must attain the universe—summons a belief in angels, whose
hierarchies form intermediary steps between our mind and the mind of
God. A faith coherent with itself must see these angelic steps as
infinite in number, for only innumerable steps can pass from finitude
to infinity.
Deist
rationalism conceives God as the Reason of the universe, but its
logic leads it to make this an impersonal reason: an idea, in
other words. Meanwhile, deist vitalism feels and imagines God as
Consciousness, and so as a person, or rather a society
of persons. The consciousness each of us carries is effectively that
of a personal society: within me dwell various egos, including also
the egos of those with whom I live.