Infinite angels, twixt God & Man. Unamuno, Life 8.17

Unamuno continues explaining his take on the Trinity. It is a personal society, he thinks, because that is how humans relate (i) with our own selves, on the most intimate terms; (ii) with others, whom we know as persons like ourselves; and (iii) with the universe, which we imagine as something like ourselves, but infinitely larger (beyond any hope of our being able to grasp or control).


Y es que sentimos a Dios, más bien que como una conciencia sobrehumana, como la conciencia misma del linaje humano todo, pasado, presente y futuro, como la conciencia colectiva de todo el linaje, y aun más, como la conciencia total e infinita que abarca y sostiene las conciencias todas, infra-humanas, humanas y acaso sobre-humanas. La divinidad que hay en todo, desde la más baja, es decir, desde la menos consciente forma viva hasta la más alta, pasando por nuestra conciencia humana, la sentimos personalizada, consciente de sí misma, en Dios. Y a esa gradación de conciencias, sintiendo el salto de la nuestra humana a la plenamente divina, a la universal, responde la creencia en los ángeles, con sus diversas jerarquías, como intermedios entre nuestra conciencia humana y la de Dios. Gradaciones que una fe coherente consigo misma ha de creer infinitas, pues sólo por infinito número de grados puede pasarse de lo finito a lo infinito.

El racionalismo deísta concibe a Dios como Razón del Universo, pero su lógica le lleva a concebirlo como una razón impersonal, es decir, como una idea, mientras el vitalismo deísta siente e imagina a Dios como Conciencia, y, por lo tanto, como persona o más bien como sociedad de personas. La conciencia de cada uno de nosotros, en efecto, es una sociedad de personas; en mí viven varios yos, y hasta los yos de aquellos con quienes vivo.


Rather than perceive God as a superhuman consciousness, we actually feel or sense him as all the conscious awareness of the entire human lineage—past, present, & future. More even than this, we feel him to be the whole and infinite consciousness that embraces and sustains every particular awareness, including those above & below human consciousness, too. The divinity that exists in all things, from the smallest—the least conscious living form, I mean—to the greatest, extant somewhere beyond our ken, which is merely human: this divinity we feel in the shape of a person self-aware, our God. Our sense of the vast gulf between our own consciousness and God's—between human awareness and divine, which must attain the universe—summons a belief in angels, whose hierarchies form intermediary steps between our mind and the mind of God. A faith coherent with itself must see these angelic steps as infinite in number, for only innumerable steps can pass from finitude to infinity.

Deist rationalism conceives God as the Reason of the universe, but its logic leads it to make this an impersonal reason: an idea, in other words. Meanwhile, deist vitalism feels and imagines God as Consciousness, and so as a person, or rather a society of persons. The consciousness each of us carries is effectively that of a personal society: within me dwell various egos, including also the egos of those with whom I live.