Life: interior motivation or external condition? Unamuno, Life 7.19
Unamuno
continues discussing Schopenhauer's doctrine of the Will, which
refuses to consider the world in purely empirical terms, as this
would reduce all life to material conditions or outcomes, with no
room for immaterial motivation or direction. The will to live is a
will to avoid reduction, to escape chains of cause and effect that
would bind us over to life and death that we don't choose. We are
bound by material and empirical conditions, but the binding is not
total, according to Schopenhauer. Unamuno agrees, and identifies the
philosopher's Will with God.
Compréndese,
por otra parte, su aversión a las doctrinas evolucionistas o
trasformistas puramente empíricas, y tal como alcanzó a ver
expuestas por Lamarck y Darwin, cuya teoría, juzgándola sólo por
un extenso extracto del Times,
calificó de «ramplón empirismo» (platter
Empirismus), en
una de su cartas a Adán Luis von Doss (de 1.º Marzo 1860). Para un
voluntarista como Schopenhauer, en efecto, en teoría tan sana y
cautelosamente empírica y racional como la de Darwin, quedaba fuera
de cuenta el íntimo resorte, el motivo esencial de la evolución.
Porque, ¿cuál es, en efecto, la fuerza oculta, el último agente
del perpetuarse los organismos y pugnar por persistir y propagarse?
La selección, la adaptación, la herencia, no son sino condiciones
externas. A esa fuerza íntima, esencial, se le ha llamado voluntad,
por suponer nosotros que sea en los demás seres lo que en nosotros
mismos sentimos como sentimiento de voluntad, el impulso a serlo
todo, a ser también los demás sin dejar de ser lo que somos. Y esa
fuerza cabe decir que es lo divino en nosotros, que es Dios mismo,
que en nosotros obra porque en nosotros sufre.
Y
esa fuerza, esa aspiración a la conciencia, la simpatía nos la hace
descubrir en todo. Mueve y agita a los más menudos seres vivientes,
mueve y agita acaso a las células mismas de nuestro propio organismo
corporal, que es una federación más o menos unitaria de vivientes;
mueve a los glóbulos mismos de nuestra sangre. De vidas se compone
nuestra vida, de aspiraciones, acaso en el limbo de la
subconsciencia, nuestra aspiración vital. No es un sueño más
absurdo que tantos sueños que pasan por teorías valederas el de
creer que nuestras células, nuestros glóbulos, tengan algo así
como una conciencia o base de ella rudimentaria, celular, globular. O
que puedan llegar a tenerla. Y ya puestos en la vía de las
fantasías, podemos fantasear el que estas células se comunicaran
entre sí, y expresara alguna de ellas su creencia de que formaban
parte de un organismo superior dotado de conciencia colectiva
personal. Fantasía que se ha producido más de una vez en la
historia del sentimiento humano, al suponer alguien, filósofo o
poeta, que somos los hombres a modo de glóbulos de la sangre de un
Ser Supremo, que tiene su conciencia colectiva personal, la
conciencia del universo.
Consider
also Schopenhauer's aversion to evolutionary doctrines, doctrines
that address change or transformation in terms purely material, such
as those set forth by Lamarck and Darwin, whose theory he described
as vulgar empiricism in a
letter to Adam Louis von Doss (written the first day of March, 1860),
judging it only on the basis
of an extensive extract published in the London Times.
For a voluntarist like Schopenhauer, a theory as carefully and
clinically rational and empirical as Darwin's must always omit the
interior drive or power whose direction provides the motivation
essential to evolution. In the final analysis, what really is
the hidden force that drives organisms to persist, to struggle for
salvation and procreation? Selection, adaptation, inheritance: these
are all merely external conditions. The interior and essential force
is what we call will.
We suppose that it exists in other beings as we feel it in ourselves,
this impulse to be everything, to be other beings without ceasing
thereby to be ourselves. It is right to say that this force is
divinity within us—that
it is God himself, who works in us because in us he suffers.
This
force, this aspiration to consciousness: our sympathy causes us to
discover it in everything. It moves and agitates even the smallest
living things, including the cells of our own body, which is a more
or less unified federation of living beings. Every drop of our blood
is alive, driven by the will to survive. And so our life is composed
of lives, aspirations that dwell in the limbo of our subconscious,
which casts a shroud over our vital and vivid hope to endure. The
dream that our cells have
some consciousness, an awareness suited to their rudimentary nature,
is certainly no more absurd than many theories that pass for valid.
At the very least, it is certainly not absurd to think that our cells
might attain such awareness. Once we have opened this way to fantasy,
we can imagine these cells communicating amongst themselves: one
might express to another its belief that they form part of some
superior organism endowed with their collective consciousness, in a
personal shape. Fantasies like this one have been created more than
once in the history of human sentiment, when some poet or philosopher
supposes that we men are like so many little drops of blood in the
veins of a Supreme
Being, which carries a collective and personal consciousness, the
awareness of the universe.