Seeing the world. Unamuno, Life 7.12
Unamuno
sees life and reason as being at war with one another: the first
seeks ever to expand awareness that the last must limit. Philosophy
exists between them, trying to reconcile them in us by rationally
reducing the overwhelming input of the living world on our senses to
something personal that we can relate to. Before the triumph of
reason renders the world, falsely, as a totality of known facts, our
mind perceives it as a living being like ourselves: a complex
organism with many different members, alive in their own right, whose
actions converge to create a harmonious whole. This outlook is very
similar to the one history attributes to the ancient philosopher
Empedocles.
Compadecemos
a lo semejante a nosotros, y tanto más lo compadecemos cuanto más y
mejor sentimos su semejanza con nosotros. Y si esta semejanza podemos
decir que provoca nuestra compasión, cabe sostener también que
nuestro repuesto de compasión, pronto a derramarse sobre todo, es lo
que nos hace descubrir la semejanza de las cosas con nosotros, el
lazo común que nos une con ellas en el dolor.
Nuestra
propia lucha por cobrar, conservar y acrecentar la propia conciencia,
nos hace descubrir en los forcejeos y movimientos y revoluciones de
las cosas todas una lucha por cobrar, conservar o acrecentar
conciencia, a la que todo tiende. Bajo los actos de mis más próximos
semejantes, los demás hombres, siento—o consiento más bien—un
estado de conciencia como es el mío bajo mis propios actos. Al oirle
un grito de dolor a mi hermano, mi propio dolor se despierta y grita
en el fondo de mi conciencia. Y de la misma manera siento el dolor de
los animales y el de un árbol al que le arrancan una rama, sobre
todo cuando tengo viva la fantasía, que es la facultad de
intuimiento, de visión interior.
Descendiendo
desde nosotros mismos, desde la propia conciencia humana, que es lo
único que sentimos por dentro y en que el sentirse se identifica con
el serse, suponemos que tienen alguna conciencia, más o menos
oscura, todos los vivientes y las rocas mismas, que también viven. Y
la evolución de los seres orgánicos no es sino una lucha por la
plenitud de conciencia a través del dolor, una constante aspiración
a ser otros sin dejar de ser lo que son, a romper sus límites
limitándose.
Y
este proceso de personalización o de subjetivación de todo lo
externo, fenoménico u objetivo, constituye el proceso mismo vital de
la filosofía en la lucha de la vida contra la razón y de ésta
contra aquélla. Ya lo indicamos en nuestro anterior capítulo, y
aquí lo hemos de confirmar desarrollándolo más.
We
feel compassion for that which resembles ourselves, and the more we
feel the resemblance, the greater our compassion. If we grant that
resemblance provokes compassion in us, we can further say that our
store of compassion, quick to scatter itself abroad on everything
that exists, is what causes us to discover the likeness that joins
things to us—the shared bond that unites us with them in pain.
Our
own fight to obtain, keep, and augment the awareness that is ours
causes us to discover in all things the same struggle: their clashes,
movements, and revolutions become a cosmic battle to get, guard, or
grow consciousness, to which everything inclines. Beneath the actions
of those who resemble me most, my fellow humans, I feel—or better,
acknowledge and assent to—a state of awareness like my own, the one
that underlies my own actions. Upon hearing a shout of pain from my
brother, my own pain awakens and screams in the depths of my
consciousness. I feel the pain of animals in the same way, and the
pain of a tree as its branch is torn away. This feeling is most
intense when my imagination is alive—imagination, the faculty of
intuition that provides insight into our inner life.
Descending
from our own inner mountain—the interior consciousness that is
properly human, the single thing we sense within us, our inner moment
where feeling is the same as being—we naturally suppose that all
living things have some awareness, as do the very rocks, which also
live. The evolution of organic beings is nothing but a struggle for
full consciousness by means of pain, a constant aspiration of things
to become other without ceasing to be themselves, to break free of
their limits even as they impose limitation.
This
process of personifying or subjectifying everything outside
ourselves, everything that appears to us in objective fashion, is the
vital process that philosophy engages in the war that life and reason
wage against one another. We have touched it already in the previous
chapter, and our ongoing discussion here will only confirm it more.