Joyful Despair. Unamuno, Life 6.19
Unamuno
introduces the second part of his book, in which he will attempt to
illustrate how we can use despair, the insoluble conflict between
morbid reason and vital faith, to craft a good life, marked by great
deeds.
He
traído hasta aquí al lector que ha tenido la paciencia de leerme al
través de una serie de dolorosas reflexiones, y procurando siempre
dar a la razón su parte y dar también su parte al sentimiento. No
he querido callar lo que callan otros; he querido poner al desnudo,
no ya mi alma, sino el alma humana; sea ella lo que fuere y esté o
no destinada a desaparecer. Y hemos llegado al fondo del abismo, al
irreconciliable conflicto entre la razón y el sentimiento vital. Y
llegado aquí, os he dicho que hay que aceptar el conflicto como tal
y vivir de él. Ahora me queda el exponeros cómo, a mi sentir y
hasta a mi pensar, esa desesperación puede ser base de una vida
vigorosa, de una acción eficaz, de una ética, de una estética, de
una religión y hasta de una lógica. Pero en lo que va a seguir
habrá tanto de fantasía como de raciocinio; es decir, mucho más.
No
quiero engañar a nadie ni dar por filosofía lo que acaso no sea
sino poesía o fantasmagoría, mitología en todo caso. El divino
Platón, después que en su diálogo Fedón
discutió la
inmortalidad del alma —una inmortalidad ideal, es decir,
mentirosa—, lanzóse a exponer los mitos sobre la otra vida,
diciendo que se debe también mitologizar. Vamos, pues, a
mitologizar.
El
que busque razones, lo que estrictamente llamamos tales, argumentos
científicos, consideraciones técnicamente lógicas, puede renunciar
a seguirme. En lo que de estas reflexiones sobre el sentimiento
trágico resta, voy a pescar la atención del lector a anzuelo
desnudo, sin cebo; el que quiera picar que pique, mas yo a nadie
engaño. Sólo al final pienso recogerlo todo y sostener que esta
desesperación religiosa que os decía, y que no es sino el
sentimiento mismo trágico de la vida, es, más o menos velada, el
fondo mismo de la conciencia de los individuos y de los pueblos
cultos de hoy en día, es decir, de aquellos individuos y de aquellos
pueblos que no padecen ni de estupidez intelectual ni de estupidez
sentimental.
Y
es ese sentimiento la fuente de las hazañas heroicas.
The
reader with enough patience to follow me has been led by now through
a series of painful reflections, in which I have tried always to give
reason and sentiment each their part. I have not sought to repress
what others repress, looking instead to expose the soul—not merely
my soul, but the human soul, whatever this happens to be, and whether
or no it seems destined to disappear. Now we have arrived at the
bottom of the abyss, at the irreconcilable conflict between reason
and vital feeling. We have arrived, and I have told you that we must
accept this conflict as insoluble, and live with it. My remaining task is to show you how this despair can be the
foundation for a vigorous life, as I feel and think it can: how it
can become our inspiration for effective action, helping us develop
character and style, a unique approach to religion, and even a kind
of logic. But the argument that follows will have at least as much
imagination or fantasy as reason. It will be much more fanciful.
I
do not want to deceive anyone, nor to give as philosophy what is
possibly no more than poetry or fantasy: mythology, in any case.
After the divine Plato discussed the immortality of the soul in his
dialogue Phaedo, parsing it in terms of persistent ideas or
ideals that deny us what they seem to extend, he went on to tell
stories about the life beyond this one, remarking that we require
myths. Very well! Let us now make myths together.
The
reader who wants only reasons, in the strictest sense—scientific
arguments, technically logical considerations—can abandon me here.
In the reflections I have left to share, I will fish for the reader's
attention with a naked hook: no bait, just my honest engagement with
tragic feeling. Anyone with interest is welcome to bite, but I shall
not be tricking you into it. At the very end, I intend to offer a
summary that marks this despair I have spoken of not merely as our
life's tragic sentiment, but as the very basis and foundation for the
consciousness of civilized individuals and peoples today. In other
words, I believe that it undergirds the conscience of all those among
us who avoid both intellectual and emotional stupidity.
Our
sense of life's tragedy is the source of heroic feats.