Ignoring mortality? No. Unamuno, Life 5.23
Unamuno
does not want to avoid thinking about mortality, and when he
confronts it directly, he finds a vital need for belief in
immortality. For him, what is wanted is personal: the persistence of
an individual unique in space and time.
Cierto
es que hay quienes aseguran que con la razón les basta, y nos
aconsejan desistamos de querer penetrar en lo impenetrable. Mas de
éstos que dicen no necesitar de fe alguna en vida personal eterna
para encontrar alicientes de vida y móviles de acción, no sé qué
pensar. También un ciego de nacimiento puede asegurarnos que no
siente gran deseo de gozar del mundo de la visión, ni mucha angustia
por no haberlo gozado, y hay que creerle, pues de lo totalmente
desconocido no cabe anhelo por aquello de nihil
volitum quin praecognitum; no cabe querer sino lo de antes
conocido; pero el que alguna vez en su vida o en sus mocedades o
temporalmente ha llegado a abrigar la fe en la inmortalidad del alma,
no puedo persuadirme a creer que se aquiete sin ella. Y en este
respecto apenas cabe entre nosotros la ceguera de nacimiento, como no
sea por una extraña aberración. Que aberración y no otra cosa es
el hombre mera y exclusivamente racional.
Más
sinceros, mucho más sinceros son los que dicen: «De eso no se debe
hablar, que es perder el tiempo y enervar la voluntad; cumplamos aquí
con nuestro deber, y sea luego lo que fuere»; pero esta sinceridad
oculta una más profunda insinceridad. ¿Es que acaso con decir: «De
eso no se debe hablar», se consigue que uno no piense en ello? ¿Que
se enerva la voluntad? ... ¿Y qué? ¿Que nos incapacita para una
acción humana? ¿Y qué? Es muy cómodo decirle al que tiene una
enfermedad mortal, que le condena a corta vida y lo sabe, que no
piense en ello.
Certainly
there are those who assure us that reason is enough for them, and
they advise that we cease trying to pierce through the impenetrable.
But I don't know what to think of folk who say they require no faith
in the eternal life of their person as a means for discovering
incentives to live, and motives for action. A blind man might also
tell us that he feels no great desire to enjoy the world of sight,
nor much anguish at having never done so, and we must believe him—for
there is no room in our lives for desire of something utterly
foreign, as the proverb says: nothing is wanted unless foreknown.
But I cannot persuade myself that anyone who has put away faith in
the immortality of the soul remains calm without it. We scarcely find
any among us blind from birth: this condition is a rare aberration.
What an aberration is the man purely and exclusively rational!
Much
more sincere are those who say, “We must not speak of this, as it
is a waste of time that weakens our will. Let us finish our task
here, and what comes after can look to itself.” But this sincerity
covers a deeper insincerity. When we say that we must not talk of
something, are we effectively removing it from thought? It shall
weaken our wills … what then? It renders us incapable of human
action? So? It is very convenient to tell someone sick unto death,
smitten with disease that condemns him to a short life whose ruin he
can see, that he shouldn't think about it.