The voice of reason. Unamuno, Life 5.20
The
voice of reason declares our mortality, as individuals and as
species. Is this as devastating to us as to Unamuno? What might
Spinoza say to the reading of his work here?
El
más lógico y consecuente de los ateos, quiero decir de los que
niegan la persistencia en tiempo futuro indefinido de la conciencia
individual, y el más piadoso a la vez de ellos, Spinoza, dedicó la
quinta y última parte de su Ética
a dilucidar la
vía que conduce a la libertad y a fijar el concepto de la felicidad.
¡El concepto! ¡El concepto y no el sentimiento! Para Spinoza, que
era un terrible intelectualista, la felicidad, la beatitudo,
es un concepto, y el amor a Dios un amor intelectual. Después de
establecer en la proposición 21
de esta parte quinta que «la mente no puede imaginarse nada ni
acordarse de las cosas pasadas sino mientras dura el cuerpo», lo que
equivale a negar la inmortalidad del alma, pues un alma que separada
del cuerpo en que vivió no se acuerda ya de su pasado, ni es
inmortal ni es alma, procede a decirnos en la proposición 23 que «la
mente humana no puede destruirse en absoluto con el cuerpo, sino que
queda algo de ella, que es eterno»,
y esta eternidad de la mente es cierto modo de pensar.
Mas no os dejéis
engañar; no hay tal eternidad de la mente individual. Todo es
sub
aeternitatis specie,
es decir, un puro
engaño. Nada más
triste, nada más desolador, nada más antivital que esa felicidad,
esa beatitudo
spinoziana,
que consiste en el amor intelectual a Dios, el cual no es sino el
amor mismo de Dios, el amor con que Dios se ama a sí mismo (prop.
36). Nuestra
felicidad, es decir, nuestra libertad, consiste en el constante y
eterno amor de Dios a los hombres. Así
dice el escolio a esta proposición 36. Y todo para concluir en la
proposición final de toda la Ética,
en su coronamiento, con
aquello de que la felicidad no es el premio de la virtud, sino la
virtud misma. ¡Lo
de todos! O dicho en plata: que de Dios salimos y a Dios volvemos; lo
que, traducido a lenguaje vital, sentimental, concreto, quiere decir
que mi conciencia personal brotó de la nada, de mi inconsciencia, y
a la nada volverá.
Y
esa voz tristísima y desoladora de Spinoza es la voz misma de la
razón. Y la libertad de que nos habla es una libertad terrible. Y
contra Spinoza y su doctrina de la felicidad no cabe sino un
argumento incontrastable: el argumento ad
hominem. ¿Fué feliz él, Baruc Spinoza, mientras para
acallar su íntima infelicidad disertaba sobre la felicidad misma?
¿Fué él libre?
Spinoza,
the most logical and consequential of the atheists—I mean here all
those who deny that individual consciousness persists indefinitely
into the future—was also the most pious among them. He dedicates
the fifth and final part of his Ethics to
an illumination of the path that leads to liberty, and sets
about fencing and fixing the concept of happiness. The concept! Not
the sentiment. For Spinoza, a dreadful intellectual in the truest
sense, happiness—beatitudo
or blessedness in his Latin—is
only a concept, and love of God a purely intellectual affection.
In the twenty-first
proposition of this fifth part, he establishes that “the mind
cannot imagine any fantasy
or recall anything past unless the body persists,” a position that
effectively denies the immortality of the soul, since any
soul whose separation from
its body puts an end to its memory of the past is neither a soul, nor
immortal. He then proceeds to tell us in the twenty-third proposition
that “the human mind cannot be destroyed completely with the body,
for in the wake of its dissolution there remains something eternal.”
This eternity of the mind is a certain manner or
mode of thinking. But
don't be deceived: here is no such eternity for the individual mind.
Everything is presented “in the image of eternity”—in
simple terms, a total lie. There
is nothing sadder or more disheartening, nothing more hostile to
life, than this happiness, the blessedness of Spinoza that consists
in intellectual love for God, which is ultimately the love with which
God loves himself (Ethics 5.36).
Our happiness, our liberty (in
other words), consists in the
constant and eternal love that God has for human beings.
So says the note our
philosopher appends to his thirty-sixth proposition. All
this leads to the conclusion in the final proposition of the Ethics,
its crowning achievement: the observation that happiness is not the
reward for virtue, but virtue herself.
A familiar refrain! In plain
language: we go forth from God to live, and return to God in death.
Translated into the idiom of the living, the feeling, and the
particular, this message says that my personal consciousness arose
from nothing, from its own negation, and it will return to nothing.
This
utterly sad and miserable utterance of Spinoza is the voice of reason
herself. And the liberty it invokes is a terrible one. Against
Spinoza and his doctrine of happiness there is only one effective
argument we can make: the argument ad hominem. Was
Baruch Spinoza a happy man, even as he explained the essence of
happiness to silence his own inner misery? Was he free?