No rational respite for the soul. Unamuno, Life 5.4
Reason
will not spare the soul, unless we protect it by setting the premises
of her activity carefully, making her ignore opportunities to
demonstrate our inability to refute mortality.
Léase
con cuidado, en la primera parte de la
Summa
theologica
de
Santo Tomás de Aquino, los seis artículos primeros de la cuestión
LXXV, en que trata de si el alma humana es cuerpo, de si es algo
subsistente, de si lo es también el alma de los brutos, de si el
hombre es alma, de si ésta se compone de materia y forma, y de si es
incorruptible, y dígase luego si todo aquello no está sutilmente
enderezado a soportar la creencia de que esa sustancialidad
incorruptible le permite recibir de Dios la inmortalidad, pues claro
es que como la creó al infundirla en el cuerpo, según Santo Tomás,
podía al separarlo de él aniquilarla. Y como se ha hecho cien veces
la crítica de esas pruebas, no es cosa de repetirla aquí.
¿Qué
razón desprevenida puede concluir el que nuestra alma sea una
sustancia del hecho de que la conciencia de nuestra identidad—y
esto dentro de muy estrechos y variables límites—persista a través
de los cambios de nuestro cuerpo? Tanto valdría hablar del alma
sustancial de un barco que sale de un puerto, pierde hoy una tabla
que es sustituída por otra de igual forma y tamaño, luego pierde
otra pieza y así una a una todas, y vuelve el mismo barco, con igual
forma, iguales condiciones marineras, y todos lo reconocen por el
mismo. ¿Qué razón desprevenida puede concluir la simplicidad del
alma del hecho de que tengamos que juzgar y unificar pensamientos? Ni
el pensamiento es uno, sino vario, ni el alma es para la razón nada
más que la sucesión de estados de conciencia coordinados entre sí.
Read
carefully the first six articles attached to the seventy-fifth
question in the first part of the Summa Theologica of
St. Thomas Aquinas. There you will find several matters treated:
whether the human soul is a body; whether it is something with
substance, that subsists; whether the soul of animals is similar;
whether mankind is soul; whether soul consists of matter and form;
and whether soul is incorruptible. Ask yourself, after reading all
this, if the entire inquiry is not subtly composed to support the
belief that as incorruptible substance or subsistence, soul is
capable of receiving immortality from God. For if the Creator made
soul when he poured it forth into the body, according to Saint
Thomas, so he might destroy it upon their separation. The saint's
proofs have already been rated a hundred times over; no need to
repeat the exercise of analyzing them to death here.
What
unmotivated reason can conclude that our soul is a permanent
substance from the fact that within certain very narrow and variable
limits, our consciousness of personal identity persists in spite of
the changes in our body? It would make just as much sense to speak of
the enduring, substantial soul of a boat that leaves port, loses
every plank at sea in series, such that each is replaced in timely
fashion, and returns with the same shape it had, the same
seaworthiness, and general recognition that it is the same boat. What
unmotivated reason can determine that our soul is simple, an integral
unit that does not decompose, merely because we must render judgment
and impose unity on our thoughts? Our thought itself is not one or
unified, but various and divergent, and in the light of reason, our
soul too is nothing more than a succession of states of consciousness
coordinated amongst themselves.