Knowledge serves consciousness. Unamuno, Life 2.9


Unamuno thinks knowledge exists for consciousness, and that it is wrong to say that it exists for its own sake—as though it existed or could exist apart from consciousness. This reminds me of Anaxagoras (mind) or Adi Shankara (brahman, prajnafnaghana). <Spanish>.


En el punto de partida, en el verdadero punto de partida, el práctico, no el teórico, de toda filosofía, hay un para qué. El filósofo filosofa para algo más que para filosofar. Primum vivere, deinde philosophari, dice el antiguo adagio latino, y como el filósofo, antes que filósofo es hombre, necesita vivir para poder filosofar, y de hecho filosofa para vivir. Y suele filosofar, o para resignarse a la vida, o para buscarle alguna finalidad, o para divertirse y olvidar penas, o por deporte y juego. Buen ejemplo de este último, aquel terrible ironista ateniense que fue Sócrates, y de quien nos cuenta Jenofonte, en sus Memorias, que de tal modo le expuso a Teodota la cortesana las artes de que debía valerse para atraer a su casa amantes, que le pidió ella al filósofo que fuese su compañero de caza, συνθηρατής, su alcahuete, en una palabra. Y es que, de hecho, en arte de alcahuetería, aunque sea espiritual, suele no pocas veces convertirse la filosofía. Y otras en opio para adormecer pesares.

Tomo al azar un libro de metafísica, el que encuentro más a mano. Time and space: a metaphysical essay, de Shadworth H. Hodgson; lo abro, y en el párrafo quinto del primer capítulo de su parte primera leo: «La metafísica no es, propiamente hablando, una ciencia, sino una filosofía; esto es, una ciencia cuyo fin está en sí misma, en la gratificación y educación de los espíritus que la cultivan, no en propósito alguno externo, tal como el de fundar un arte conducente al bienestar de la vida.» Examinemos esto. Y veremos primero que la metafísica no es, hablando con propiedad—properly speaking—una ciencia, «esto es», that is, que es una ciencia cuyo fin etcétera. Y esta ciencia, que no es propiamente una ciencia, tiene su fin en sí, en la gratificación y educación de los espíritus que la cultivan. ¿En qué, pues, quedamos? ¿Tiene su fin en sí, o es su fin gratificar y educar los espíritus que la cultivan? ¡O lo uno o lo otro! Luego añade Hodgson que el fin de la metafísica no es propósito alguno externo, como el de fundar un arte conducente al bienestar de la vida. Pero es que la gratificación del espíritu de aquel que cultiva la filosofía, ¿no es parte del bienestar de su vida? Fíjese el lector en ese pasaje del metafísico inglés, y dígame si no es un tejido de contradicciones.

Lo cual es inevitable, cuando se trate de fijar humanamente eso de una ciencia, de un conocer, cuyo fin esté en sí mismo; eso de un conocer por el conocer mismo de un alcanzar la verdad por la misma verdad. La ciencia no existe sino en la conciencia personal, y gracias a ella; la astronomía, las matemáticas, no tienen otra realidad que la que como conocimiento tienen en las mentes de los que las aprenden y cultivan. Y si un día ha de acabarse toda conciencia personal sobre la tierra; si un día ha de volver a la nada, es decir, a la absoluta inconsciencia de que brotara el espíritu humano, y no ha de haber espíritu que se aproveche de toda nuestra ciencia acumulada, ¿para qué esta? Porque no se debe perder de vista que el problema de la inmortalidad personal del alma implica el porvenir de la especie humana toda.

Esa serie de contradicciones en que el inglés cae, al querer explicarnos lo de una ciencia cuyo fin está en sí misma, es fácilmente comprensible tratándose de un inglés que ante todo es hombre. Tal vez un especialista alemán, un filósofo que haya hecho de la filosofía su especialidad, y en esta haya enterrado, matándola antes, su humanidad, explicara mejor eso de la ciencia, cuyo fin está en sí misma, y lo del conocer por conocer.


In the true point of origin of all philosophy, the practical as opposed to the theoretical, there is a purpose, a why. The philosopher philosophizes for something more than just philosophy. “First live, then philosophize,” says the ancient Latin adage. As the philosopher is a man before becoming a philosopher, so he must live before being able to philosophize, and in fact he philosophizes with the purpose of continuing his life. He usually philosophizes either to resign himself to life, to seek some purpose, to divert himself and forget suffering, or for sport, as a kind of game. A good example of the latter was Socrates, the terrible Athenian ironist, whose encounter with Theodota the courtesan is recounted by Xenophon in his Memories (3.11): so persuasively did Socrates present to Theodota the arts required to draw lovers into her home that she asked the philosopher to join her hunting party—to become her wingman (†), in a word. And it is true that philosophy frequently turns into a kind of seduction, though it be spiritual rather than material. Other times it becomes opium for putting nightmares to sleep.

I take up a book of metaphysics at random, the one that happens to be nearest. Time and Space: A Metaphysical Essay, by Shadworth H. Hodgson (‡). I open it, and in the fifth paragraph of the first chapter of its first part, I read: "Metaphysics is not, properly speaking, a science, but a philosophy—that is, a science whose end lies in itself, in the gratification and education of the spirits that cultivate it, not in any external purpose, like that of creating an art conducive to living well." Let us examine this sentence, and straightaway we see that metaphysics is not properly a science in the first clause, which is to say that it is actually a science, in the second. This science that is not properly a science has its end in itself, in the gratification and education of the spirits cultivating it. What are we left with? Does philosophy carry its end in itself, or is its end to gratify and educate its pupils? One or the other must be chosen. Hodgson then adds that the end of metaphysics is not any external purpose, like the production of an art for cultivating well-being. But what is the gratification of the spirit that cultivates philosophy if not part of that spirit's well-being? Please take your own time with this bit of English metaphysics, dear reader, and tell me if it is not a web of contradictions.

This state of affairs is inevitable, whenever we try to frame science, or indeed any knowledge, in human terms, making truth a method for seeking after itself. Science exists only in personal consciousness, and thanks to that. Astronomy and mathematics have no reality apart from the knowledge contained in the minds that learn and cultivate them. If all personal consciousness on earth should end one day, if one day the empty regime of unconscious nothing from which the human spirit rises were to return, what would be the point of them—or indeed of all our accumulated science and knowledge, which would lack any spirit to enjoy them? We must not lose sight of the fact that the problem of the soul's personal immortality involves the future of the entire human species.

The series of contradictions that catch our Englishman when he tries to explain to us a science whose end lies in itself is readily comprehensible: the English are utterly human. Perhaps a German specialist, a philosopher who has made philosophy his profession and buried his slain humanity in it might better explain this business of a science whose purpose belongs to itself, of knowledge that exists for its own sake.


---
(†) Unamuno translates the Greek συνθηρατής ('fellow hunter') with the Spanish word alcahuete, derived from the peninsular Arabic القَوَّاد (alqawwád), meaning 'go-between, pimp'.

() Shadworth Hollway Hodgson (1832-1912) was a British philosopher who sought to complete Kant's work by developing the idea that ethics show us relating practically to the invisible world of things-in-themselves, which remains beyond our capacity to grasp directly with rational understanding. He never attended university at all, preferring to work in societies (the Metaphysical Society, the Aristotelian Society, and perhaps most significantly for many, the Scratch Eight philosophy club where he met William James). He regarded Wordsworth and Coleridge as important influences, alongside Kant.