Leadership requires sentiment. Unamuno, Life 1.20
Unamuno
explains that making decisions with people, for people, requires some
ability to connect with them sentimentally, as well as rationally.
Leaders cannot be effective if they lack trust. Without trust, the
best rhetoric is just empty words. You can hear the Spanish <here>.
Poco
puede esperarse, verbigracia, de un gobernante que alguna vez, aun
cuando sea por modo oscuro, no
se ha preocupado del principio primero y del fin último de las cosas
todas, y sobre todo de los hombres,
de su primer por qué y de su
último para qué.
Y esta suprema preocupación no puede ser
puramente racional, tiene que ser afectiva. No basta pensar,
hay que
sentir nuestro destino. Y el que, pretendiendo dirigir a sus
semejantes, dice y proclama que le
tienen sin cuidado las cosas de
tejas arriba, no merece dirigirlos. Sin que esto quiera decir, ¡claro
está!, que
haya de pedírsele solución alguna determinada.
¡Solución! ¿La hay acaso?
Por
lo que a mí hace, jamás me entregaré de buen grado, y otorgándole
mi confianza, a conductor alguno
de pueblos que no esté penetrado
de que, al conducir un pueblo, conduce hombres, hombres de carne y
hueso, hombres que nacen, sufren, y aunque no quieran morir, mueren;
hombres que son fines en sí mismos,
no sólo medios; hombres que
han de ser lo que son y no otros; hombres, en fin, que buscan eso
que
llamamos la felicidad. Es inhumano, por ejemplo, sacrificar una
generación de hombres a la generación que le sigue, cuando no se
tiene sentimiento del destino de los sacrificados. No de su memoria,
no de sus
nombres, sino de ellos mismos.
Todo
eso de que uno vive en sus hijos, o en sus obras, o en el universo,
son vagas elucubraciones con que
sólo se satisfacen los que padecen
de estupidez afectiva, que pueden ser, por lo demás, personas de
una
cierta eminencia cerebral. Porque puede uno tener un gran
talento, lo que llamamos un gran talento, y ser un estúpido del
sentimiento y hasta un imbécil moral. Se han dado casos.
Estos
estúpidos afectivos con talento suelen decir que no sirve querer
zahondar en lo inconocible ni dar coces
contra el aguijón. Es como si se le dijera a uno a quien le han
tenido que amputar una pierna, que de
nada le sirve pensar en ello.
Y a todos nos falta algo; sólo que unos lo sienten y otros no. O
hacen como que
no lo sienten, y entonces son unos hipócritas.
Little
can be hoped, really, from the ruler who has never once worried, even
just for a moment, about the first beginning and the last end of all
things, and above all of mankind—our first why? and
our last because.
This worry cannot be purely rational; it must incorporate emotion. It
is not enough to think of our destiny: we have to feel it. The one
who pretends to lead people while telling them that all things are
kept safe for them in heaven is not worthy to lead them. A leader
must not be allowed to say, “It's obvious!” and walk away;
leadership requires an explicit solution. Solution! Is that possible?
For
my part, I shall never deliver myself willingly or with confidence to
any leader of peoples who is not profoundly aware of the fact that
leadership means leading human beings: people of flesh and bone;
people who are born, suffer, and die, though they do not want to;
people who are ends in themselves, not merely means; people who must
be what they are and not something else; people, finally, who seek
that which we call happiness. It is inhumane, for example, to
sacrifice one generation of people to that which follows it, when we have no feeling for the destiny of the sacrificed. It is
not enough to know their memory, their names; we must know them completely, as human beings.
All
this about them living on in their children, in their works, in the
universe—these are errant pieces of rhetoric that only satisfy
those who suffer from stunted emotion, as happens to many who are
quite cerebrally intelligent. For it is possible to have a great
talent, or what we call such at any rate, and to be nevertheless a
sentimental fool, or even a moral imbecile. There have been instances
in the past.
These
emotional idiots with talent typically say that there is no point
delving into the unknowable, kicking against the pricks. This is like
telling the man who has had his leg amputated that there is no use
thinking about it. All of us are missing something, but only some of
us notice the feeling of lack; others miss this, too. Or they pretend
to miss it, and become hypocrites.