Leadership requires sentiment. Unamuno, Life 1.20


Unamuno explains that making decisions with people, for people, requires some ability to connect with them sentimentally, as well as rationally. Leaders cannot be effective if they lack trust. Without trust, the best rhetoric is just empty words. You can hear the Spanish <here>.

Poco puede esperarse, verbigracia, de un gobernante que alguna vez, aun cuando sea por modo oscuro, no se ha preocupado del principio primero y del fin último de las cosas todas, y sobre todo de los hombres, de su primer por qué y de su último para qué. Y esta suprema preocupación no puede ser puramente racional, tiene que ser afectiva. No basta pensar, hay que sentir nuestro destino. Y el que, pretendiendo dirigir a sus semejantes, dice y proclama que le tienen sin cuidado las cosas de tejas arriba, no merece dirigirlos. Sin que esto quiera decir, ¡claro está!, que haya de pedírsele solución alguna determinada. ¡Solución! ¿La hay acaso?

Por lo que a mí hace, jamás me entregaré de buen grado, y otorgándole mi confianza, a conductor alguno de pueblos que no esté penetrado de que, al conducir un pueblo, conduce hombres, hombres de carne y hueso, hombres que nacen, sufren, y aunque no quieran morir, mueren; hombres que son fines en sí mismos, no sólo medios; hombres que han de ser lo que son y no otros; hombres, en fin, que buscan eso que llamamos la felicidad. Es inhumano, por ejemplo, sacrificar una generación de hombres a la generación que le sigue, cuando no se tiene sentimiento del destino de los sacrificados. No de su memoria, no de sus nombres, sino de ellos mismos.

Todo eso de que uno vive en sus hijos, o en sus obras, o en el universo, son vagas elucubraciones con que sólo se satisfacen los que padecen de estupidez afectiva, que pueden ser, por lo demás, personas de una cierta eminencia cerebral. Porque puede uno tener un gran talento, lo que llamamos un gran talento, y ser un estúpido del sentimiento y hasta un imbécil moral. Se han dado casos.

Estos estúpidos afectivos con talento suelen decir que no sirve querer zahondar en lo inconocible ni dar coces contra el aguijón. Es como si se le dijera a uno a quien le han tenido que amputar una pierna, que de nada le sirve pensar en ello. Y a todos nos falta algo; sólo que unos lo sienten y otros no. O hacen como que no lo sienten, y entonces son unos hipócritas.


Little can be hoped, really, from the ruler who has never once worried, even just for a moment, about the first beginning and the last end of all things, and above all of mankind—our first why? and our last because. This worry cannot be purely rational; it must incorporate emotion. It is not enough to think of our destiny: we have to feel it. The one who pretends to lead people while telling them that all things are kept safe for them in heaven is not worthy to lead them. A leader must not be allowed to say, “It's obvious!” and walk away; leadership requires an explicit solution. Solution! Is that possible?

For my part, I shall never deliver myself willingly or with confidence to any leader of peoples who is not profoundly aware of the fact that leadership means leading human beings: people of flesh and bone; people who are born, suffer, and die, though they do not want to; people who are ends in themselves, not merely means; people who must be what they are and not something else; people, finally, who seek that which we call happiness. It is inhumane, for example, to sacrifice one generation of people to that which follows it, when we have no feeling for the destiny of the sacrificed. It is not enough to know their memory, their names; we must know them completely, as human beings.

All this about them living on in their children, in their works, in the universe—these are errant pieces of rhetoric that only satisfy those who suffer from stunted emotion, as happens to many who are quite cerebrally intelligent. For it is possible to have a great talent, or what we call such at any rate, and to be nevertheless a sentimental fool, or even a moral imbecile. There have been instances in the past.

These emotional idiots with talent typically say that there is no point delving into the unknowable, kicking against the pricks. This is like telling the man who has had his leg amputated that there is no use thinking about it. All of us are missing something, but only some of us notice the feeling of lack; others miss this, too. Or they pretend to miss it, and become hypocrites.