The struggle of memory to persist. Unamuno 1.12
Unamuno
examines what defines humanity: unity in space, continuity in time,
and memory, which carries the past into the present as hope, opening
paths to the future. You can hear this passage <here>.
Y
lo que determina a un hombre, lo que le hace un hombre, uno y no
otro, el que es y no el que no es, es un principio de unidad y un
principio de continuidad. Un principio de unidad primero, en el
espacio, merced al cuerpo, y luego en la acción y en el propósito.
Cuando andamos, no va un pie hacia adelante, el otro hacia atrás: ni
cuando miramos mira un ojo al Norte y el otro al Sur, como estemos
sanos. En cada momento de nuestra vida tenemos un propósito, y a él
conspira la sinergia de nuestras acciones. Aunque al momento
siguiente cambiemos de propósito. Y es en cierto sentido un hombre
tanto más hombre, cuanto más unitaria sea su acción. Hay quien en
su vida toda no persigue sino un solo propósito, sea el que fuere.
Y
un principio de continuidad en el tiempo. Sin entrar a
discutir—discusión ociosa—si soy o no el que era hace veinte
años, es indiscutible, me parece, el hecho de que el que soy hoy
proviene, por serie continua de estados de conciencia, del que era en
mi cuerpo hace veinte años. La memoria es la base de la personalidad
individual, así como la tradición lo es de la personalidad
colectiva de un pueblo. Se vive en el recuerdo y por el recuerdo, y
nuestra vida espiritual no es, en el fondo, sino el esfuerzo de
nuestro recuerdo por perseverar, por hacerse esperanza, el esfuerzo
de nuestro pasado por hacerse porvenir.
Todo
esto es de una perogrullería chillante, bien lo sé: pero es que,
rodando por el mundo, se encuentra uno con hombres que parece no se
sienten a sí mismos. Uno de mis mejores amigos, con quien he paseado
a diario durante muchos años enteros, cada vez que yo le hablaba de
este sentimiento de la propia personalidad, me decía: «Pues yo no
me siento a mí mismo, no se qué es eso.» En cierta ocasión, este
amigo a que aludo me dijo: «Quisiera ser fulano» (aquí un nombre),
y le dije: Eso es lo que yo no acabo nunca de comprender, que uno
quiera ser otro cualquiera. Querer ser otro, es querer dejar de ser
uno el que es. Me explico que uno desee tener lo que otro tiene, sus
riquezas o sus conocimientos; pero ser otro, es cosa que no me la
explico.
What
determines a man, what makes him a human being—one person and not
another one, what he is and not what he is not—is a principle of
continuity and unity. A principle of unity in space first, thanks to
the body, that extends then to action and intention. When we walk,
one foot does not advance while the other retreats. Nor when we gaze
does one eye look north while the other peers south, assuming we are
healthy. In every moment of our life we carry some intention, toward
which the synergy of our actions conspires to converge. This is true
even when we change that intention the very next moment. There is a
sense, though, in which a man becomes more human if his behavior remains constant, maintaining its integrity over time. There is someone out there
pursuing just one intention, whatever it happens to be, throughout
his entire life.
Besides
unity in space, humanity is founded on a principle of continuity in
time. Without engaging the fruitless debate of whether I am today the
person I was twenty years ago, I can say nevertheless that it seems
incontrovertible that the person I am today derives, via a continuous
series of states of consciousness, from the person that was in my
body twenty years ago. Memory is the foundation of the individual
personality, as tradition is that of the collective personality of a
people, or town. We live by recall, in our memories and by means of
them, and our spiritual life is ultimately nothing else but an
attempt by our memory to persist, to remake itself as hope, to turn
our past into the future.
All
of this is dreadfully commonplace, I know, but as we wander through
the world, we find people who seem not to feel like themselves. One
of my best friends, a person with whom I have spent entire years
gadding about, gave me this line every time I spoke to him of the
ability to feel one's own personality: "Well, I don't feel like
myself. I don't know what that is!" One time, this friend said
to me, "I would like to be somebody else!" and gave me a
name. I responded to him, "That is one thing I can never
understand: that a person should want to be someone else."
Wanting to be someone else is wanting to cease being yourself. I can
understand how someone might want to have what another has, his
wealth or his knowledge, but that he should desire to be
another—that is something that makes no sense to me.