Reading Kant. Unamuno, Life. 1.6

Unamuno uses Kant to illustrate his idea that history matters to philosophy. You can hear me read his reflections <here>.


Tomad a Kant, al hombre Manuel Kant, que nació y vivió en Koenigsberg, a forales del siglo XVIII y hasta pisar los umbrales del XIX. Hay en la filosofía de este hombre Kant, hombre de corazón y de cabeza, es decir, hombre, un significativo salto, como habría dicho Kierkegaard, otro hombre -¡y tan hombre!-, el salto de la Crítica de la razón pura a la Crítica de la razón práctica. Reconstruye en esta, digan lo que quieran los que no ven al hombre, lo que en aquella abatió, después de haber examinado y pulverizado con su análisis las tradicionales pruebas de la existencia de Dios, del Dios aristotélico, que es el Dios que corresponde al πολιτικὸν ζῷον; del Dios abstracto, del primer motor inmóvil, vuelve a reconstruir a Dios, pero al Dios de la conciencia, al autor del orden moral, al Dios luterano, en fin. Ese salto de Kant está ya en germen en la noción luterana de la fe.

El un Dios, el Dios racional, es la proyección al infinito de fuera del hombre por definición, es decir, del hombre abstracto, el hombre no hombre, y el otro Dios, el Dios sentimental o volitivo, es la proyección al infinito de dentro del hombre por vida, del hombre concreto, de carne y hueso.


Take Kant, the man Immanuel Kant, who was born and lived in Koenigsberg, on the boundary separating the eighteenth century from the nineteenth. Kant was a man of head and heart—a normal man, in other words. In his philosophy, there is what Kierkegaard, another man (and what a man he was!), would have called a significant leap: the leap from the Critique of Pure Reason to the Critique of Practical Reason. In the latter work he rebuilds what he destroyed in the former, whatever anyone who doesn't see him as a man may say. After grinding traditional proofs of God to dust with his analysis—shattering the Aristotelian God, who presides over the political animal as an abstract entity, a Prime Mover—he remakes God, but his God is the God of conscience, the author of moral order. The Lutheran God, in sum! Kant's leap here springs from the Lutheran notion of faith, where it can be found earlier, lying dormant like a seed.

The first God, the one Kant rejects, is an infinite projection from man of all that is outside himself, by definition: a reflection of abstract man, of the man that is not a man. The other God, Kant's sentimental or willing God, is a projection from within man, from the life of the real man of flesh and bone.